mY liTtle woRld

dapur adalah satu dunia yang seronok untuk di experiment dan diterokai. ia akan memaksa kita untuk berfikir secara kreatif dan teliti didalam melakukan dan menghasilkan sesuatu produk.

Tuesday, January 25, 2011

mufin oh muffin

akhirnye...................... jadi gak muffin yang saya buat nie, bukan ape selalunye tak jadi tiba2 terjumpe resepi lame mase traning dulu. itu pun terpaksa cari resepi muffin nie sebab ade orang order hehehe..................... anyway saya dh test dh resepi nie memang jadi cantik, gebu lagi lembut. sape-sape yang nak try buat muffin bolehlah amik resepi saya ade tulis kat bawah nie. ok selamat mencuba.........................


varieties of flavor

muffin pandan, muffin cappucino, muffin oren

cantikkan texture die..........

muffin

ingredient

250 gm            butter / margerin
250 gm            castorsugar
5 nos               egg
260 gm            all purpose flour
1 tsp                baking powder
1/2 tsp             baking soda


method

1.ayakkan bahan kering, all purpose flour, naking powder dan baking soda didalam satu bekas.
2.di dalam satu bekas yang lain pukul butter dan gula castor hingga kembang.
3. letakkan telur, kacau hingga sebati.
4. letakkan bahan kering yang telah ditapis tadi dan kacau sebati.
5. masukkan kedalam acuan kertas (paper cup) dan bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 20 - 30 minit, atau sehingga masak.

Tips

* sekiranya menggunakan papercup yang lembik (tak keras) letakkan ia didalam bekas tart atau didalam bekas aluminium yang sesuai dengan saiz papercup.
* suhu setiap oven bergantung dengan saiz oven tersebut, walaupun kite dah setting suhu die tetapi suhunya baleh menjadi lebih tinggi atau lebih rendah, jadi sekiranya tinggi turunkan sedikit suhu dan sekiranya rendah , tinggikan sedikit suhu oven anda.

No comments:

Post a Comment